Download van Map-editor en patches

Op de site van Gamespot vind je de Map-editor om te downloaden. Het is een vrij groot bestand (Caesmap.zip 11,5 Mb). Unzippen met bijv. WinZip geeft CAESARIIIMAPEDIT.EXE. Hiermee installeer je het zelfstandige programma voor de Map-editor. De Map-editor start je dus buiten Caesar3 op.
2004: www.caesar3.com de de genoemde Gamespotpagina zijn inmiddels uit de lucht.
Je kunt de Mapeditor nog downloaden bij Sierra: ftp://ftp1.sierra.com/pub/goodies/pc/CAESARIIIMAPEDIT.EXE


Updatepatch 1.1: Voor de in Nederland verkochte versie moeten we de UK-patch hebben. Deze is te vinden op www.Caesar.com: (maart 99) c3uk11.zip. Kies dus de UK-versie (niet standaard US-versie) als op jouw versie het co.uk-www-adres staat (kijk op CD en achterop boek).
NB: Op Gamespot.com staat ook een updatepatch 1.0.1.0, maar dat is een USA-versie die meestal NIET op de Europese versies werkt.
Amerikaanse downloadbestanden op Caesar 3 Heaven zijn gewoon te gebruiken in onze versie.


Voorbeelden gemaakt met Map-editor:


Tips voor gebruik van de Map-editor
Als je een map maakt, moet je een idee hebben hoe de gebruiker ermee aan de slag gaat.
Wat zijn de startcondities ? Krijgt hij genoeg geld mee om op tijd een Fort bouwen ? Of moet hij eerst via handel geld verdienen ?

Invasions
Het aantal enemies per invasie moet je geleidelijk opvoeren.
Geef hem eerst een waarschuwing via een kleine groep Locals (max. 4 8 na 4 of 5 jaar). Dan zal hij een Fort gaat bouwen voor de keer erop.
De volgende invasie mag dan sterker zijn. Het is ook een kwestie van uitproberen.
Speel eerst zelf de map, voordat je hem over het net enthousiast verspreidt.
Hint: bekijk in de Map-editor n van de standaard mappen, die een militaire activiteiten hebben Bijv. Cartago, Lindum of Tarraco: 10 locals na 4 jaar. Deze voorbeelden hebben echter geen requests (verzoeken van de Keizer om levering van goederen), zodat de speler zich helemaal kan concentreren op militaire verdediging. In combinatie met requests moet je dus een minder sterke aanval instellen.

Requests
Het is leuker om ook goederen-requests in te stellen. Maar dan moet de speler ruimte krijgen om import en productie te regelen.
Let op: de standaard meegeleverde mappen hebben andere instellingen dan de steden van het Career Path. (De assignments van het Career Path kun je NIET met de Map-editor openen). Je kunt de Careerpath instellingen wel lezen op de engelstalige site Caesar 3 Heaven bij Military of Peacefull Walkthrough.
Zelf ben ik wel tevreden met mijn Noviomagum. Deze heeft invasie van 4 lokals na 6 jaar, 8 na 7 jaar, 10 na 10 jaar, .. en daarnaast veel requests van de Keizer, waarmee de Favor-rating een rol gaat spelen.

Rome supplies Wheat ?
Wil je de speler niet bezig houden met Food productie en distributie, dan kun je een Map maken waarbij je zelf geen voedsel hoeft te verbouwen.
Zet dan in Start conditions: Rome supplies Wheat = Yes.
De tenten worden dan vanzelf huisjes, zonder dat Farms hun goederen hebben uitgeleverd.
Als je in dergelijke mappen met rechtermuis op Farm of Granary klik staat er "not neccesary, Rome provides food".
Dit is eigenlijk veel te simpel. Dus in principe zet je dat op No.

Tijdshorizon
Bedenk vooraf hoelang men ermee zal willen spelen.
Het heeft geen zin om instellingen voor requests of invasions volledig vol te zetten, als jijzelf of een andere de speler er toch maar een of twee avonden meer bezig gaat. Gebruik daarbij jouw ervaring in het Career Path.
Rekening houdend met tussendoor saven en zo nu en dan een oudere versie terughalen, speel ik circa 5 jaar op een avond. Het heeft dus geen zin om 100 jaar vooruit invasies te plannen, want dat is 100/5= 20 avonden spelen !!
Als je de andere meegeleverde voorbeelden van Caesar3 mappen bekijkt, dan zie je dat de makers ook gemiddeld 25 30 jaar per stad inprogrammeren. De langstdurende mappen zijn Toletum (40 jaar), Lindum (52 jaar) en Tarraco (56 jaar).
Ik heb in mijn Noviomagum alle events binnen 16 jaar gepland. Na 5 7 jaar mag de eerste gebeurtenis komen en dan in kortere perioden daarna de volgende gebeurtenissen. Met voorkennis kon ik mijn Noviomagum in 13 jaar tot Victory brengen (alle Needed target gehaald). Dat is iets meer dan 2 avonden, dat is te overzien. Nog wat extra ruimte voor misstappen in de bouw voor andere spelers, en zo kom ik tot 16 jaar events.

Win Conditions
Als je veel requests vraagt, dan gaat de Favor rating omhoog wanneer de speler eraan voldoet. Je mag de win condities best hoog zetten (Needed > 50), er moet een uitdaging zijn om te winnen.

terug naar mijn startpagina over Caesar III.