Sinds begin 2000 is er een andere importeur van Sierra voor de Benelux.
Caesar III was een tijd niet te vinden in de winkels.
Maar sinds oktober 2000 ligt hij weer in de schappen voor budgetprice f 29,95 (doos Sierra Originals).
De handleiding is nu niet meer in een mooi boekwerk, maar het is als pdf-bestand op de CD meegeleverd. Acrobat Reader 5,9 MB is nodig om dit bestand te lezen.
In 2003-2004 ligt hij zelfs voor 5 euro in de bakken, maar vanaf najaar 2004 is hij niet meer gesignaleerd in de winkels.

Minimum systeemeisen: Pentium 90, Windows 95/98, 16Mb RAM, 150Mb hard disk space, 4xCD-ROM, SVGA Highcolor (16bit) 1Mb video card, mouse.
Recommended: 32Mb RAM.

Mijn mening over Caesar III
Niet iedereen heeft zoveel tijd en geld om elke maand de nieuwste games te kopen.
Daarnaast kunnen goede games tijdloos zijn.
Sinds oktober 1999 heb ik Caesar en ik ben nog steeds niet uitgespeeld. Het is een opmerkelijk economisch bouw en strategie simulatiespel. Ik blijf me verbazen over het zelfstandige gedrag van mensjes en de evolutie en devolutie van huizen (Artificiele Intelligentie).
In tegenstelling tot RTS-games zoals Ages of Empires zijn immigranten en bewoners niet te commanderen. Je moet ze verwennen met faciliteiten om hun gedrag te beïnvloeden (SimCity). Ontevreden (werkeloze of dakloze) bewoners lopen de stad weer uit. Het blijft een uitdaging om te ontdekken tot hoever je kunt gaan.
De militaire aspecten zijn beperkt. Je kunt de stad beschermen met muren en deze versterkken met bemande torens. Verder kun je forten bouwen en soldaten trainen om indringers in het veld te lijf te gaan. Het veroveren van andermans gebieden is echter geen spelonderdeel, het blijft beperkt bij het opzetten van een eigen stad en deze verdedigen.
Na de standaardmissie is het spel te verlengen met behulp van de te downloaden Mapeditor (11,5 Mb). Daarmee heb ik bijvoorbeeld Nijmegen gesimuleerd. Leuk, zo'n herkenbare omgeving voor Nederlandse spelers. Met de Map-editor kan ik nog tijden door gaan.

Caesar en veel andere games zijn Engelstalig. Ik vond een Nederlandtalig speelhulp op het net wel op zijn plaats.
PC-gamers hebben niet altijd behoefte aan de vele toetsen en de stressverhogende spelsnelheden van de nieuwste games. Zeker niet als je overdag een zware baan hebt. Het tempo van Caesar bevalt me wel.
In de zomer van 2000 heb ik mijn oude P133 vervangen door een nieuwe Pentium III 733.
Maar ook met de mogelijkheden van een 32Mb 3D-kaart en de grafische spectakels in demo's van Deus Ex, Soldier of Fortune, Vampire, e.d. blijft Caesar III mij nog steeds boeien. De speeluitbreiding naar Pharao vind ik te beperkt om deze te schaffen.

Eind november 2000 is Zeus uitgekomen.
"Qua gameplay en uiterlijk is Zeus bijna identiek aan Caesar". Dat concludeert het blad PC-GAMER in de uitgave van november 2000 (p.45), "een verschil met Caesar is dat goden nu ook echt in mensvorm verschijnen." Het blad vraagt zich af of Zeus leuk genoeg wordt voor mensen die Caesar hebben uitgespeeld.
Dat de programmeurs van Impressions na Pharao wederom de zelfde basis gebruiken voor een nieuwe uitgave, is volgens mij een teken van de kracht van het orgineel (Caesar).

De laatse uit de serie kwam in 2002 Emperor Rise of the Middle Kingdom. Deze speelt in China. Ik heb Emperor RotMK in maart 2004 voor 5 euro gekocht, en ik heb een aantal paar missies gespeeld. Het is grafisch weer een stap verder. Er zitten weer wat andere aardigheidjes bij, zodat patrouilerene goden, oogstseizoen voor farms, e.d. Maar het viel mij ook op, dat de culture/prosperity-eisen voor stadontwikkeling minder complex zijn geworden, zodat het allemaal wat sneller speelt.

m.vr.gr.
Frank Meeuwsen meer sites van Frank

terug naar mijn startpagina over Caesar III.