EMPIRE EARTH
Strategie tips


naar startpagina Empire Earth NL Tip: de eerste stappen :
  • Zet de eerste 4 citizens onmiddelijk aan de voedelsvoorziening (jacht of bessenplukken, of farm als die al beschikbaar is), en zet de 5e in als scout op zoek naar goud of ijzer liefst in de buurt van een bos. Als zo'n plek is gevonden, daar een Settlement plaatsen.
  • De volgende 2 gerecruteerde villagers ook inzetten voor voedsel. De volgende 2 or 3 samen met Settlement-bouwer inzetten als houthakkers. Daarop volgende 4-6 toewijzen aan de ijzer- of goudmijn. Houd de Town Center altijd in werking, nooit de recruiting van nieuwe citizens stil laten vallen !!
  • Bij voldoende erts en hout kunnen we aan militaire eenheden beginnen, bouw Barracks (bij voldoende ijzer), Archery (bij voldoende goud) of Stable.
  • En zet ook enkele Towers voor basisdefensie. Je ziet de vijand eerder aankomen en vijand wordt beschoten vanuit de torens. NB: volgens de handleiding p.94 zijn Towers in de buurt van TownCenter steviger dan buiten de steden.
  • De volgende fase is de bouw van Farms, wanneer genoeg hout aanwezig is.
    Dan 5 citizens naar binnen sturen ("Populate"= 2e knop linksonder) in de Settlement, zodat dit een TownCenter kan worden. Dan kunnen ook hier nieuwe citizens aangemaakt worden. Nu wordt het tijd voor een volgende mijn, waarmee resources voor meer militaire eenheden opgebouwd worden. Een Towncenter is ook bevordelijk voor het moraal van je units, waardoor troepen het langer uithouden in gevechten. Houd plukkers/boeren en mijnen altijd werken op volle capaciteit, totdat je ruim voldoende resources hebt en je de maximale beschikbare popcount liever voor soldaten gebruikt.
Wanneer je genoeg food hebt voor veel citizens, kun je meer citizens in de Towncenters sturen. Die tellen niet mee in Popcount, en de productiviteit gaat omhoog.
Bij 15 en 50 in huis verandert de vorm van het Towncenter in een grotere versie.
Je kunt Populate ook gebruiken op Molens (granaries bij farms).
2e knop=Populate
Hoe meer villages aan de bouw werken, hoe sneller het af is. Boven de 4 is de tijdswinst van een extra villager echter gering.

Nadat je stallen en barrakken hebt gebouwd voor de basisverdediging, kun je enkele huizen bouwen om de moraal te verhogen. Huizen geven binnen een straal van het TownCenter een "morale boost" aan bevriende eenheden in de buurt. Daarmee daalt bij jouw eenheden de opgelopen schade met 10% per huis. Deze versterking werkt tot maximaal 4 huizen. Dit 40% extra uithoudingsvermogen kan nogeens verhoogd worden door een ziekenhuis (Hospital) in de buurt. Jouw verdediging houdt het door deze constructie zelfs uit tegen een veel talrijkere tegenstander.

Naar een nieuw tijdperk (Epoch)
Wanneer je voldoende resources hebt kun je naar een nieuw tijdperk gaan. Ga naar een TownCenter, en je ziet een romeins cijfer boven het icoon van de citizen.
Dit icoon verschijnt pas als je minimaal 2 gebouwen hebt gemaakt, niet mee tellen huizen, torens en Granaries (molens).
Als het IV-icoon nog grijs is heb je nog niet genoeg middelen. Met mouse-over zie je hoeveel Food e.d. je nodig hebt om te upgraden.
Omdat het zo kostbaar is, is het niet altijd verstandig om zo snel mogelijk te upgraden. Soms kun je de resources beter gebruiken om je leger eerst te versterken. Nieuwere eenheden zijn niet per definitie sterker dan oude eenheden.

Naar een nieuwe tijdperk

Battles: Eenheden tegenover elkaar.
Het kenmerk van RTS-oorlogen is dat eenheden elkaar verslaan volgens het zogenaamde Steen-Papier-Schaar mechanisme (rock-paper-scissors). Per periode zijn er andere krachtsverhoudingen. Naarmate er meer eenheden zijn worden de relaties complexer. Je zult al spelend een gevoel voor krachtsverhoudingen krijgen.



Tip: "Micro Management of The Seas!" by Nimbis :
  • Maak control-groepen in je vloot niet groter dan 5 schepen. Zeevaart formaties zullen proberen een ongelofelijk brede band te bedekken, zodat ze elkaar elkaar nooit raken. Maar daarmee maken ze het elkaar ook moeilijk om in lijn te liggen.
  • Haal beschadigde schepen weg van de gevechtsfront. Het Dock zal schepen repareren binnen een bepaalde straal. Deze reparatie ("healing") gaat langzaam, maar dat is beter dan schepen te verliezen. Bij zware overmacht is het ook aan te raden terug te trekken naar de Docks. Dan zijn verstrekkingen bij de hand en door de automatische reparatie blijven de schepen langer bestand.
  • Het kan geen kwaad landtroepen op vijandige schepen te laten vuren. Catapulty Siegeweapons zijn effectief tegen schepen.

Prophet Guide, by Nimbis :
  • Bijzondere eenheden zijn de Profeten. Deze zijn vrij kostbaar maar ook erg destructief. Je roep een plaag op om een heel dorp te vernietigen of een tornado om een vloot tot zinken te brengen. Daarbij is de profeet nog erg mobiel ook. Maar voordat je iets kunt aanrichten, moet je energie verzamelen. Dat duurt 3 a 4 minuten.
  • Een vloek werkt niet binnen een bepaalde straal rond tempels. Computertegenstanders hebben vrij snel een tempel in de buurt van kostbare gebouwen staan.
  • Aardbevingen (Earthquakes) zijn de basiskrachten van een profeet. Deze vernietigen gebouwen boerderijen en mijnen. Eenheden blijven in takt.
  • Volkanen (Volcanos) brengen wel schade aan vijandelijke eenheden.
  • De vuurzee (Firestorm) vernietigt eenheden en gebouwen, mits op droog terrein, en is minder krachtig.
  • De tornado (Hurricane) is zeer effectief tegen schepen. Aardige ervan is, dat je ze kunt besturen zolang ze actief zijn. (Zeer effectief als je zelf geen schepen in de buurt hebt)
  • Malaria verzwakt de eenheden zodanig dat ze eenvoudig te verslaan zijn.
  • Een plaag (Plague) infecteert een eenheid en brengt de ziekte over aan alle eenheden waarmee hij in aanraking komt. Bijzonder effectief tegen formaties van legers en mijnwerkers. Je kunt natuurlijk ook enkele eigen eenheden besmetten en hen tegen de vijand in sturen.

Vliegtuigen, krachtig maar moeilijk te beheersen.

Per type vliegtuig (Fighter, bombers, atomic bomber) kun je het doel aangeven met een waypoint (knoppen linksonder boven food-level) of je zet ze voor alle typen op zelfde plek met rechter muisklik vanuit vliegveld. Vliegtuigen zijn echter moeilijk in de gaten te houden en wijken snel af van uitgezette koers wanneer ze een gronddoel zien. En voor je het weet, sta je onder vuur van vijandelijk AA-geschut.
  • Ik kies daarom meestal voor een allround type, dat gedurende zijn levensduur veel bruikbaar is en zijn geld waard is. Een Fighter/bomber met maximale upgrades is effectief tegen lucht-, zee- en landeenheden (Infanterie, Tanks, Artillerie, Priests, Helicopters, Atomic Bombers, Schepen en Cybers). Alleen AA-guns, mobile AA en gespecialiseerde Fighters zijn hen de baas.
  • Als je een massa-aanval op de tegenstander wilt doen, dan wil je een grote groep selecteren. Maar dat is moeilijk als ze in de lucht zijn en alle kanten op vliegen. Om ze bij elkaar te krijgen, kun je de vliegtuigen even "parkeren" in de hangar van het vliegveld.
    Dat doe je door de waypoints te stoppen: klik op het vliegveld, selecteer alle waypoints met rechter-klik en zet die op bijv. het vliegveld zelf. Daarna met de rode hand Stoppen, zodat ze nog wel landen maar niet opstijgen. Vergelijkbaar met een transportschip zie je het aantal groene streepjes stijgen, naarmate er meer vliegtuigen binnen zijn. Bovendien zie je in de uiterste hoek Linksonder de icoontjes van de vliegtuigen die gereed staan voor vertrek. Nog een paar aanmaken... en dan control-klik op de plek voor de massa-aanval. Dan stijgen ze allemaal een-voor-een op.
  • Een alternatief (tip van Bart) om een groep vliegtuigen te selecteren is via de shortcut keys: B voor bomber, F voor fighter, D voor Fighter/bomber en A voor atomic bomber. Als je shift vasthoudt en doorgaat met B indrukken, dan selecteer je alle beschikbare bombers. Die kun je dan in één keer een opdracht geven. Als het doelwit vernietigd is, dan gaan de bombers die nog bommen hebben lukraak hun bommen weg gooien.

Mijn tips op een rijtje:

De volgende statistiek illustreert het oneerlijke tempo waarin de AI counterunits aanmaakt. Het was een langdurige Random map, Moderate level, tegen 2 computers, in Middle Age tot Imperial Age, met maxpop=300.
Zie hoe belachelijk snel de rode lijn (army size computer) weer omhoog komt na een veldslag.
Deze game was niet te winnen via het vernietigen van alle enemy-unit. Uiteindelijk heb ik gewonnen, omdat ik 3 Wonders 1700 tijdseenheden wist te behouden.
Zoals je ziet was de totale netto speelduur (excl. pauze, reload, etc) bijna 9 uur (537 minuten) en ik heb ruim 8000 units gedood.


En deze is van 1 tegen 1 op Moderate, WW 1
Mote je zien hoe snel zijn army hersteld. Dan begon na 2 uur (120 min) en stopte pas 4 uur netto speeltijd (300 min).

Wat ik nog mis is een helder overzicht om de Civ-points goed in te zetten. Soms is mij onder de "kroon-knop" onduidelijk tot welke categorie bepaalde eenheden behoren: ranged, spear of sword ? Bij nieuwe eenheden moet je nadenken/kijken wat het wapen doet. Ze kunnen een stok of speer in de hand hebben, maar wordt ermee geprikt of gegooid ? Er is geen "bewaking" tegen onbedoeld investeren in onbestaande eenheden. Het opwaarderen per unit met resources is wel veilig.
Ik mis een info-toets voor het karakter van de eenheden. Ik las wel iets over de Hot-keys. Met lettercombinaties kunnen je gericht (blind) bepaalde eenheden aanmaken.

Ik volg de verschillen internationale EE-sites en haal daar interessante hints uit.
Bijv. TheShadowDawn heeft op EE-Heaven een aantal schema's neergezet, waarop je de krachten tussen de verschillende eenheden kunt aflezen : EE attack multipliers.xls (16Kb gezipped)
Kijk ook eens op de verschillende forums.

Frank Meeuwsen - Zoetermeer NL
EEkhoorn


naar strategietips bij de scenario's van de Campaigns.
naar cheatcodes voor Random maps.
meer vragen ? kijk eens op andere sites over Empire Earth of het RTSholland Forum
terug naar startpagina Empire Earth NL.