| EMPIRE EARTH Strategie tips
 
  
 |  Tip: de eerste stappen : 
Zet de eerste 4 citizens onmiddelijk aan de voedelsvoorziening (jacht of bessenplukken, of farm als die al beschikbaar is), en
zet de 5e in als scout op zoek naar goud of ijzer liefst in de buurt van een bos. 
Als zo'n plek is gevonden, daar een Settlement plaatsen.
De volgende 2 gerecruteerde villagers ook inzetten voor voedsel. De volgende 2 or 3 samen met Settlement-bouwer inzetten als houthakkers.
Daarop volgende 4-6 toewijzen aan de ijzer- of goudmijn.
Houd de Town Center altijd in werking, nooit de recruiting van nieuwe citizens stil laten vallen !! 
Bij voldoende erts en hout kunnen we aan militaire eenheden beginnen, bouw Barracks (bij voldoende ijzer), Archery (bij voldoende goud) of Stable.
En zet ook enkele Towers voor basisdefensie. Je ziet de vijand eerder aankomen en vijand wordt beschoten vanuit de torens. NB: volgens de handleiding p.94 zijn Towers in de buurt van TownCenter steviger dan buiten de steden.
De volgende fase is de bouw van Farms, wanneer genoeg hout aanwezig is.Dan 5 citizens naar binnen sturen ("Populate"= 2e knop linksonder) in de Settlement, zodat dit een TownCenter kan worden. Dan kunnen ook hier nieuwe citizens aangemaakt worden. Nu wordt het tijd voor een volgende mijn, waarmee resources voor meer militaire eenheden opgebouwd worden. Een Towncenter is ook bevordelijk voor het moraal van je units, waardoor troepen het langer uithouden in gevechten.
Houd plukkers/boeren en mijnen altijd werken op volle capaciteit, totdat je ruim voldoende resources hebt en je de maximale beschikbare popcount liever voor soldaten gebruikt.
 | 
Wanneer je genoeg food hebt voor veel citizens, kun je meer citizens in de Towncenters sturen. Die tellen niet mee in Popcount, en de productiviteit gaat omhoog. 
Bij 15 en 50 in huis verandert de vorm van het Towncenter in een grotere versie. 
Je kunt Populate ook gebruiken op Molens (granaries bij farms).
 
Hoe meer villages aan de bouw werken, hoe sneller het af is. Boven de 4 is de tijdswinst van een extra villager echter gering.
Nadat je stallen en barrakken hebt gebouwd voor de basisverdediging, kun je enkele huizen bouwen om de moraal te verhogen. 
Huizen geven binnen een straal van het TownCenter een "morale boost" aan bevriende eenheden in de buurt. 
Daarmee daalt bij jouw eenheden de opgelopen schade met 10% per huis. Deze versterking werkt tot maximaal 4 huizen. 
Dit 40% extra uithoudingsvermogen kan nogeens verhoogd worden door een ziekenhuis (Hospital) in de buurt.
Jouw verdediging houdt het door deze constructie zelfs uit tegen een veel talrijkere tegenstander. 
Naar een nieuw tijdperk (Epoch)
Wanneer je voldoende resources hebt kun je naar een nieuw tijdperk gaan.
Ga naar een TownCenter, en je ziet een romeins cijfer boven het icoon van de citizen.
Dit icoon verschijnt pas als je minimaal 2 gebouwen hebt gemaakt, niet mee tellen huizen, torens en Granaries (molens). 
Als het IV-icoon nog grijs is heb je nog niet genoeg middelen. Met mouse-over zie je hoeveel Food e.d. je nodig hebt om te upgraden.
Omdat het zo kostbaar is, is het niet altijd verstandig om zo snel mogelijk te upgraden. Soms kun je de resources beter gebruiken om je leger eerst te versterken. Nieuwere eenheden zijn niet per definitie sterker dan oude eenheden. 
 
Battles: Eenheden tegenover elkaar.
Het kenmerk van RTS-oorlogen is dat eenheden elkaar verslaan volgens het zogenaamde Steen-Papier-Schaar mechanisme (rock-paper-scissors).
Per periode zijn er andere krachtsverhoudingen. Naarmate er meer eenheden zijn worden de relaties complexer. Je zult al spelend een gevoel voor krachtsverhoudingen krijgen.
- 
WO I tot modern:
 Tanks verslaan de infanterie, anti-tank guns verslaan de tank, en de infanterie op hun buurt verslaat de anti-tank guns. De artillerie verslaat de infanterie en anti-tank guns, maar krijgt om zijn oren van tanks. (zie ook demo-scenario)
- 
Zeevaart:
 Fregat (Frigate) verslaat gallij (Galleon) en U-boot en wint ook van Kruiser en Gunboat, maar verliest van slagschip (Battleship). Slagschip verliest van U-boot. 
Kruiser en Gunboat zijn te zwak voor slagschip en U-boat, maar zij hebben weer hun machtige wapens om aanvallen uit de lucht te weerstaan.
|  
 | Tip: "Micro Management of The Seas!" by Nimbis :
 
 
Maak control-groepen in je vloot niet groter dan 5 schepen. 
Zeevaart formaties zullen proberen een ongelofelijk brede band te bedekken, zodat ze elkaar elkaar nooit raken. Maar daarmee maken ze het elkaar ook moeilijk om in lijn te liggen.
Haal beschadigde schepen weg van de gevechtsfront. Het Dock zal schepen repareren binnen een bepaalde straal. Deze reparatie ("healing") gaat langzaam, maar dat is beter dan schepen te verliezen. Bij zware overmacht is het ook aan te raden terug te trekken naar de Docks. Dan zijn verstrekkingen bij de hand en door de automatische reparatie blijven de schepen langer bestand.
Het kan geen kwaad landtroepen op vijandige schepen te laten vuren. Catapulty Siegeweapons zijn effectief tegen schepen.
 | 
|  
 | Prophet Guide, by Nimbis : 
 
Bijzondere eenheden zijn de Profeten. Deze zijn vrij kostbaar maar ook erg destructief.
Je roep een plaag op om een heel dorp te vernietigen of een tornado om een vloot tot zinken te brengen. Daarbij is de profeet nog erg mobiel ook. 
Maar voordat je iets kunt aanrichten, moet je energie verzamelen. Dat duurt 3 a 4 minuten.
 
Een vloek werkt niet binnen een bepaalde straal rond tempels.
Computertegenstanders hebben vrij snel een tempel in de buurt van kostbare gebouwen staan.
Aardbevingen (Earthquakes) zijn de basiskrachten van een profeet. Deze vernietigen gebouwen boerderijen en mijnen. Eenheden blijven in takt.
Volkanen (Volcanos) brengen wel schade aan vijandelijke eenheden. 
De vuurzee (Firestorm) vernietigt eenheden en gebouwen, mits op droog terrein, en is minder krachtig.
De tornado (Hurricane) is zeer effectief tegen schepen. Aardige ervan is, dat je ze kunt besturen zolang ze actief zijn. (Zeer effectief als je zelf geen schepen in de buurt hebt)
Malaria verzwakt de eenheden zodanig dat ze eenvoudig te verslaan zijn.
Een plaag (Plague) infecteert een eenheid en brengt de ziekte over aan alle eenheden waarmee hij in aanraking komt. Bijzonder effectief tegen formaties van legers en mijnwerkers. Je kunt natuurlijk ook enkele eigen eenheden besmetten en hen tegen de vijand in sturen.
 | 
|  
 | Vliegtuigen, krachtig maar moeilijk te beheersen. 
 Per type vliegtuig (Fighter, bombers, atomic bomber) kun je het doel aangeven met een waypoint (knoppen linksonder boven food-level) of je zet ze voor alle typen op zelfde plek met rechter muisklik vanuit vliegveld.
Vliegtuigen zijn echter moeilijk in de gaten te houden en wijken snel af van uitgezette koers wanneer ze een gronddoel zien. En voor je het weet, sta je onder vuur van vijandelijk AA-geschut.
 
Ik kies daarom meestal voor een allround type, dat gedurende zijn levensduur veel bruikbaar is en zijn geld waard is. Een Fighter/bomber met maximale upgrades is effectief tegen lucht-, zee- en landeenheden (Infanterie, Tanks, Artillerie, Priests, Helicopters, Atomic Bombers, Schepen en Cybers). Alleen AA-guns, mobile AA en gespecialiseerde Fighters zijn hen de baas. 
Als je een massa-aanval op de tegenstander wilt doen, dan wil je een grote groep selecteren. Maar dat is moeilijk als ze in de lucht zijn en alle kanten op vliegen. Om ze bij elkaar te krijgen, kun je de vliegtuigen even "parkeren" in de hangar van het vliegveld.Dat doe je door de waypoints te stoppen: klik op het vliegveld, selecteer alle waypoints met rechter-klik en zet die op bijv. het vliegveld zelf. Daarna met de rode hand Stoppen, zodat ze nog wel landen maar niet opstijgen. Vergelijkbaar met een transportschip zie je het aantal groene streepjes stijgen, naarmate er meer vliegtuigen binnen zijn. Bovendien zie je in de uiterste hoek Linksonder de icoontjes van de vliegtuigen die gereed staan voor vertrek. Nog een paar aanmaken... en dan control-klik op de plek voor de massa-aanval. Dan stijgen ze allemaal een-voor-een op.
Een alternatief (tip van Bart) om een groep vliegtuigen te selecteren is via de shortcut keys: 
B voor bomber, F voor fighter, D voor Fighter/bomber en A voor atomic bomber. 
Als je shift vasthoudt en doorgaat met B indrukken, dan selecteer je alle beschikbare bombers. Die kun je dan in één keer een opdracht geven. Als het doelwit vernietigd is, dan gaan de bombers die nog bommen hebben lukraak hun bommen weg gooien. 
 | 
Mijn tips op een rijtje:
- Gezien het Rock-paper-scissors mechanisme is het aan te raden gevarieerd samengestelde troepen te maken. 
Houd de snelheid erin maar doe geen ongecontroleerde massa-aanval, beter tussendoor even hergroeperen (liefst nabij eigen torens en huisjes) om de hero's levend te houden. 
Vanwege max.pop. zoveel mogelijk de kwaliteiten attack, range, hitpoint, shock van eenheden opwaarderen.
 Met F3 zet je game op pause en kun je rustig kijken en commandos per object ingeven.
- 
Gebuik hoogteverschillen. Positioneer je troepen op hoge terreinen.
- 
Een hero is duur, en dus alleen rendabel temidden van een grote army.
- 
Zolang je population-limiet nog niet bereikt hebt, is het niet slim om resources te sparen om naar volgende Age te evolueren. Het is namelijk duur en in de nieuwe Age moet je weer kwaliteiten upgraden. Beter kun je de resources voor eenheden gebruiken in de oude tijd. Pas als je royaal in resources zit, is evolueren zinvol om (na een forse investering) nieuwe type eenheden te kunnen creeren.
- 
Bijzondere kwaliteiten 15e-18e eeuw:
 Halbedier is goede anti-cavallerie. Sharpshooters alleen tegen infanterie handig, zwak tegen alle andere eenheden.
 Bronze canon (of culverin) tegen infanterie. Sepentine (of basilisk) werkt ook tegen schepen.
- 
Bijzondere kwaliteiten 19e eeuw:
 Howitzers doen het goed tegen schepen. Dat geldt ook voor bazookas. Partisan kunnen vliegtuigen neerschieten.
 Cruisers schieten vliegtuigen, fregatten kunnen duikboten aan.
- 
Gebruik Attack-Move toetscombinatie Cltl- rigth click. Wanneer je hotkeys gebruikt kun je tijd besparen. Speelsnelheid is een belangrijk aspsct in Empire Earth.
- 
Zet kostbare eenheden (hero's, prophetes) onder de snelknoppen onderin het scherm en controleer regelmatig hun status tijdens de strijd. Evenzo een groep siegeweapons/artillerie onder een knop zetten en naar voren schuiven om de muren, torens en AA uit te schakelen voordat de rest de aanval inzet.
- 
Een goed basis bestaat uit TownCenter, Hospital, Towers, AA-guns, Temple en dit versterkt met huizen en een universiteit. Bouw enkele torens buiten de muren zodat je tijdig ziet dat de vijand komt. 
- 
In de buurt van de population-limit eenheden zo snel mogelijk verbeteren.
 Prioriteit bij upgraden: 1. Attack, 2. Range, 3. Hitpoints, 4. Armor, 5. Speed.
- 
Als je zelf gaat aanvallen, maak dat een lijn van uitvalbasissen. Neem altijd enkele citizens mee, zodat je snel in Towers, AA en een hospital neer kunt zetten. Zet er ook een temple, tegen profeetpowers. Als je zonder hero gaat, zet dan een settement neer dat je later upgrade naar towncenter waardoor de morale stijgt.
- 
Bij de aanval van vijanden als eerste de torens (en AA) opruimen met Siegeweapens/artillerie. Anders verlies je teveel infanterie (en dure vliegtuigen). Daarna hun hospital zodat ze niet kunnen herstellen, en vanaf dan hun barracks e.d.
- 
Vliegtuigen zijn moeilijk te controleren. Kies daarom als eerste voor het allround type Fighter/bomber, dat gedurende zijn levensduur veel bruikbaar is en zijn geld waard is.  Alleen AA-guns, mobile AA en gespecialiseerde Fighters zijn hen de baas. 
- 
In het Nano tijdperk zijn de vliegende Ares mijn favoriete Cybers. Ze moeten wel enige dekking tegen fighter-vliegtuigen krijgen. Maar in grote aantallen zijn ze mede vanwege de selfhealing oppermachtig tegen land- en zeetroepen. 
- 
Ik heb mijn strategie voor de Campaigns nader uitgeschreven. 
-  
We hebben te maken met een "intelligente" AI van de computertegenstanders. 
 Je kunt met een hoog speeltempo jouw tegenstanders voor blijven, en het is dus verstandig regelmatig tussendoor te saven. Het lijkt erop dat de computer zijn type eenheden aanpast aan de jouwe. Dat gebeurt ook als er nog geen contact is geweest. Bij een random map in de vroege periode kan het voorkomen dat een groep Samsons jouw gebouwen aanvalt, terwijl er nog geen verkennende eenheden langs lijken zijn geweest. Cheat, lef of intelligentie ?
 De computer kan ook een stuk sneller resources verzamelen of bouwen. 
Om de defensieve computer enige tegenstand te laten bieden krijgt hij in de meeste scenarios een "cheat" mee om sneller te produceren. Als je geduld hebt om pas aan te vallen als je zelf ook een rijke economie hebt, dan lukt het wel. Maar dan niet 'rushen' maar in etappes aanvallen en tijdig terugtrekken naar beschermde uitvalbasis. (dus ook bijven bouwen tijdens je aanval)
De volgende statistiek illustreert het oneerlijke tempo waarin de AI counterunits aanmaakt. Het was een langdurige Random map, Moderate level, tegen 2 computers, in Middle Age tot Imperial Age, met maxpop=300.
Zie hoe belachelijk snel de rode lijn (army size computer) weer omhoog komt na een veldslag. 
Deze game was niet te winnen via het vernietigen van alle enemy-unit. Uiteindelijk heb ik gewonnen, omdat ik 3 Wonders 1700 tijdseenheden wist te behouden.
Zoals je ziet was de totale netto speelduur (excl. pauze, reload, etc) bijna 9 uur (537 minuten) en ik heb ruim 8000 units gedood.

En deze is van 1 tegen 1 op Moderate, WW 1
Mote je zien hoe snel zijn army hersteld. Dan begon na 2 uur (120 min) en stopte pas 4 uur netto speeltijd (300 min).
 
Wat ik nog mis is een helder overzicht om de Civ-points goed in te zetten. Soms is mij onder de "kroon-knop" onduidelijk tot welke categorie bepaalde eenheden behoren: ranged, spear of sword ? Bij nieuwe eenheden moet je nadenken/kijken wat het wapen doet. Ze kunnen een stok of speer in de hand hebben, maar wordt ermee geprikt of gegooid ? Er is geen "bewaking" tegen onbedoeld investeren in onbestaande eenheden. 
Het opwaarderen per unit met resources is wel veilig. 
Ik mis een info-toets voor het karakter van de eenheden. Ik las wel iets over de Hot-keys. Met lettercombinaties kunnen je gericht (blind) bepaalde eenheden aanmaken. 
| Ik volg de verschillen internationale EE-sites en haal daar interessante hints uit. Bijv. TheShadowDawn heeft op EE-Heaven een aantal schema's neergezet, waarop je de krachten tussen de verschillende eenheden kunt aflezen :  EE attack multipliers.xls (16Kb gezipped)
 Kijk ook eens op de verschillende forums.
 
 Frank Meeuwsen - Zoetermeer NL
 EEkhoorn
 |   | 
 naar strategietips bij de 
scenario's van de Campaigns.
 naar strategietips bij de 
scenario's van de Campaigns.
 
 naar  
cheatcodes voor Random maps.
 naar  
cheatcodes voor Random maps.
 
 meer vragen ? kijk eens op andere 
sites over Empire Earth of het  RTSholland Forum
 meer vragen ? kijk eens op andere 
sites over Empire Earth of het  RTSholland Forum
 terug naar 
startpagina Empire Earth NL.
 terug naar 
startpagina Empire Earth NL.